13. mar, 2018

"Jag" och mina starka muskler

En hund som får bygga muskler för att göra kroppen stark och förebygga skador, borde vara lika viktigt som motion och mental stimulans.
Starka muskler ger hunden bättre förutsättningar att prestera på topp, men också att må bra med en kropp som fungerar optimalt i rörelse.

Styrketräningen är viktig även vid tävlingar- jakt- träning eller i andra former då hunden behöver vara vältränad.
Muskelträning som ger en stark rygg hos hunden uppnår du och hunden genom att erbjuda hunden simning. Simning är också skonsamt för musklerna och lederna, men ger i sin tur effektiv styrka i ryggen och bra kondition.
Det är också en mycket bra förebyggande träning till att undvika skador.

En del hundar får simma i hundbassänger hos ex. hundfysioterapeuter som har hundsim, det ger bra träning vintertid. Sommartid så kan vovvarna simma i sjön, eller när det är säsong för det.
Andra bra träningar för att göra hundens ryggmuskulatur stark, är att spåra med hunden. Ryggmuskulaturen arbetar medans hunden böjer ner huvudet för att spåra.
Sök i skogen är också ett effektivt styrketräningspass.

Smidiga starka muskler för övrigt är ju självklart lika viktigt. Muskler kan bära upp och lindra ex. höftledsskada, men har hunden en skada eller sjukdom så görs träningsplanen/rehab av utbildad personal inom veterinärvården, djursjukhus och tillsammans med dig som ägare.
Styrketräning kan vara att gå i olika terränger, skogsterräng, backar, mossmark, och där hunden kan lyfta på tassarna ordentligt, men också få arbeta med hela kroppen. Med en bra lydnad så kan hunden fritt springa i de olika terrängerna.
Långpromenader i skogsterräng är effektivt.

Men innan hundens muskelträning så ska musklerna värmas upp. Lika viktig är nedvarvning efteråt. Träna ofta korta pass istället för långa hårda pass. Är hunden otränad så sker allt med försiktighet till din vovve en dag blir en vältränad hund med mycket ork och starka smidiga muskler.

Hundens älskade styrketips

Simning
Gå i vatten, med sand som underlag.
Backe upp, backe diagonalt, glöm inte att hunden har två sidor, byt riktning så hundens bägge sidor får styrketräna.
Klättring i kuperad terräng där hunden blir medveten om sina bakben, tassar.
Balansgång- muskler arbetar när hunden balanserar, träningen/balansen ger koordination och hunden blir positivt medveten om sina tassar och bakben.

Gå slalom är mjukgörande (kan användas vid uppvärmning) muskelbyggandet görs åt bägge håll.
Slalom mellan träd eller slalompinnar, kan göras lite enklare är att hunden går i en åtta mellan ägarens ben.

Och plötsligt en dag har du gett och kommer att fortsättningsvis ge din hund ett liv med förebyggande friskvård som innehåller styrketräning/muskelträning, motion, mental stimulans, för din hunds bästa.